Nieuwe technologieën in de bandenproductie

Nu de technologische vooruitgang en het milieubewustzijn zich over de hele wereld verspreid, zijn merken en bedrijven opnieuw gaan nadenken over hoe ze hun grondstoffen kunnen verbeteren om ze zo technologisch, nauwkeurig en milieuvriendelijk te maken.
Dit is een grote stap voorwaarts voor grote commerciële bedrijven
Michelin-banden zullen 100% duurzaam zijn tegen 2050. Michellin’s prognose voor de komende jaren heeft een doel dat hand in hand gaat met technologie en ecologie. Het is een verbetering van het idee van het in 2017 onthulde VISION-bandenmodel, een luchtledig, verbonden, oplaadbaar en milieuvriendelijk prototype. Het zal de ervaring van het kopen van Michelin-banden vernieuwen, aangezien ze tegen 2050 gemaakt zullen zijn van 100% milieuvriendelijke materialen. Maar intussen bestaan deze nexen banden voor 30% uit banden en dit percentage zal naar verwachting geleidelijk stijgen.
Om dit prototype in werkelijkheid om te zetten, heeft Michelin de medewerking nodig van andere ondernemingen met idealen en innoverende creaties om onbegrensde perspectieven te bereiken. Zij streven naar nieuwe technologieën die niet alleen in autobanden, maar ook in andere sectoren van de auto-industrie zullen worden gebruikt.
De eerste FSC-gecertificeerde banden zijn al op de markt
Pirelli heeft ook zijn zinnen gezet op een groenere toekomst. Dit innoverende bandenmodel, dat natuurrubber en rayon bevat, is nu klaar voor de verkoop en is gecertificeerd door de Forest Stewardship Council.
Het is ook het begin van een nieuwe toekomst voor duurzame bandenproductie.
Deze FSC-certificering voor bosbeheer garandeert dat het beheer van de plantages van het bedrijf de biodiversiteit beschermt. Het zorgt er ook voor dat het ten goede komt aan de plaatselijke bestaansmiddelen en werknemers, zodat zij samen een stabiele economie om zich heen kunnen creëren.
Het proces dat FSC-gecertificeerd materiaal doorloopt, zorgt ervoor dat het veilig blijft en altijd aan de eisen voldoet. Bovendien geldt deze certificering vanaf het moment dat deze natuurlijke grondstof wordt aangemaakt tot hij uiteindelijk de band zelf wordt.
NASA-technologie in banden
Het is niet verwonderlijk dat de NASA op een bepaald moment besluit sommige van hun technologieën in alledaagse producten te verwerken. In dit geval hebben ze dat gedaan om een banden wiel te maken dat niet leegloopt.
Het is algemeen bekend dat een van de meest beschadigde onderdelen van een fiets de banden zijn. Dit komt omdat zij vaak niet erg duurzaam zijn en gemakkelijk beschadigd worden. En als een fietser het milieu niet wil belasten, zou het contraproductief zijn om elke band weg te gooien die na verloop van tijd beschadigd raakt.
De kenmerken van deze band zijn geheugen legeringen die bestand zijn tegen hoge belastingen en omkeerbare vervormingen. Hierdoor kan hij lekrijden en zich aanpassen aan oneffen terrein, en zonder schade terugkeren naar zijn oorspronkelijke vorm.